in-fuckin'-tegrity.
2005 | viltstift op papier| 40 x 30 cm
Na de gladde jaren ’90 met glossy glamourprints om alles aan te kleden zitten we nu in een nieuwe fase. Iedereen heeft de tijd van overvloed nog vers in het geheugen, maar de subsidies van nu zijn er niet meer naar om nog zo te keer te gaan. Nu is de tijd om je met beperkte middelen zo eigengereid mogelijk uit te drukken. ‘Less is more’. Het grote verhaal, de illusie, verdwijnt hetgeen wat overblijft is echt.
In het reguliere bedrijfsleven zijn begrippen als inkoop - verkoop, presentatie en marketing standaard. Bij kunstenaars ligt dit wat moeilijker. De kunstenaars die hun werk uitkleden (d.m.v. bijvoorbeeld minimalisme of conceptualisme) laten deze middelen van communicatie vervallen, ze behoren namelijk meestal niet tot de essentie van een werk. Daar tegenover komen bij een uitgekleed werk zowel het prijsniveau als de geldigheid onder druk te staan, waardoor de noodzaak van communicatie juist toeneemt. Je lijkt hierdoor verplicht deze middelen te hanteren.
‘in-fuckin’-tegrity.’ is een werk dat gaat over de integriteit van de kunstenaar ten opzichte van de koper. Eigenlijk is een koper hierin heel kwetsbaar, een kunstenaar heel machtig. In deze kenniseconomie is wat je gelooft waarheid, maar waar baseer je dat geloof op? Een kunstenaar beweert dat zijn kunst kunst is, maar wat zijn de maatstaven? Als koper investeer je in iets waar je in gelooft, maar wie zegt dat je de waarheid wordt voorgeschoteld?
Het werk als waarheid van de kunstenaar. De kunstenaar moet zijn werk geloven, zó oprecht dat hij een ander dit geloof wil laten aanhangen.
Het geloof is in-fuckin’-tegrity. Een uitgekleed kunstwerk, gemaakt van materiaal dat niets voorstelt, met een concept dat wordt weggegeven – wat blijft er over om te kopen? Door middel van de dialoog tussen kunstenaar en koper wordt de toegevoegde waarde bepaald. Via de veiling die gekoppeld is aan deze expositie wil ik deze dialoog expliciet maken. Jij -als koper- kan bieden, ik -als kunstenaar- kan accepteren. Wat is dit werk waard?
Shirley Welten, april 2006
* in-fuckin’-tegrity. was te zien bij ‘Nieuwe Erfgenamen 2’, georganiseerd door Stichting bART en Kunstenaars&Co. Alle werken van deze expositie zijn geveild.