Shirley Welten is gespecialiseerd in analoge fotografie en legt stillevens vast die zij ter plaatse aantreft. Het zijn taferelen die mede door menselijk ingrijpen zijn gevormd. Opvallend is dat in de foto’s van Welten de mens echter altijd afwezig is. Alles wat in het werk te zien is, is in afwachting van wat komen gaat, of rust uit van wat geweest is. Dat maakt dat in het werk van Welten weemoed en hoop hand in hand gaan.
Over het werk
“In al het werk van Shirley Welten is de mens afwezig. Alles is in afwachting van wat komen gaat, of rust uit van wat geweest is.”
– Margriet Kemper
“Je moet moeite doen op de plek te komen die ik in mijn werk gevonden heb. De melancholie is tastbaar in alle werken, schoonheid en vergankelijkheid spelen mee. Ik zoek een combinatie van wat ik kan vinden en wat ik zelf meeneem. Ik in verhouding tot de wereld, samengevat in een beeld,” aldus Welten. Zij ziet haar afbeeldingen als denkruimte, als beleving, als staat van zijn.
“Ze moest dus zoeken en zoeken is spannend. Iets zoeken waarvan je niet weet wat het is, maar waarvan het zeker is dat het maar één enkel iets kan zijn, het enige juiste antwoord op een vraag, de ene oplossing voor een probleem, één iets wat bij iets anders past en niets anders, dat is meer dan spannend, dat is een noodzaak, maar een verkozen noodzaak.”
Uit: De vriendschap – Connie Palmen.
Over Shirley Welten
Shirley Welten (1981) is beeldend kunstenaar. Zij heeft zich na haar opleiding Beeldhouwen en Andere Media aan AKV|St.Joost gespecialiseerd in installaties en analoge fotografie op groot formaat. Na verschillende reizen in Oost-Europa en een werkperiode in Rusland, werkt zij nu vanuit haar atelier bij de Lichtkamer in 's-Hertogenbosch. Ze heeft geëxposeerd bij instellingen als W139 (Amsterdam), Pavillon 333 (Munchen), KiK (Kolderveen), SecondHome Projects (Berlijn) en NCCA (St. Petersburg).